Yβριδικά μοντέλα: Δύο αυτοκίνητα σε συσκευασία ενός

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν συνεχώς μεγαλύτερες αυτονομίες, ωστόσο η ακτίνα δράσης τους παραμένει ακόμη σχετικά περιορισμένη, ενώ αποτελούν –προς το παρόν- ακριβή επιλογή. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προτείνουν ως άμεση λύση τον συνδυασμό ενός ή περισσοτέρων ηλεκτροκινητήρων με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και κατά προτίμηση βενζίνης. Ετσι προέκυψαν τα υβριδικά μοντέλα, τα οποία αποτελούν στην ουσία δύο αυτοκίνητα σε συσκευασία ενός. Ενός «καθαρού» για κοντινές διαδρομές στην πόλη με αποκλειστική ή κύρια χρήση ηλεκτροκινητήρα και ενός συμβατικού για μεγάλες αποστάσεις, χωρίς χρονοβόρα φόρτιση των μπαταριών.

Όλα ξεκίνησαν ουσιαστικά με το Toyota Prius πρώτης γενιάς πριν περίπου 22 χρόνια. Το ιαπωνικό υβριδικό μοντέλο «έπαιζε» επί αρκετά χρόνια στην αγορά χωρίς αντίπαλο, όμως τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί κάθετα ο αριθμός αυτοκινήτων τέτοιας τεχνολογίας και μαζί με αυτόν και η ζήτηση από πλευράς αγοραστικού κοινού. Οι πελάτες εκτιμούν ιδιαίτερα τις γρήγορες επιδόσεις και τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου των υβριδικών αυτοκινήτων, όπως επίσης το χαμηλότερο κόστος χρήσης τους σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα, τα οποία κοστίζουν πάντως και αισθητά φτηνότερα.

Στα υβριδικά οχήματα χωρίς δυνατότητα εξωτερικής φόρτισης αποθηκεύεται στη μπαταρία τους ένα μέρος της απόδοσης του κινητήρα βενζίνης, που θα πήγαινε κάτω από άλλες συνθήκες χαμένο. Μάλιστα η μπαταρία φορτίζεται και κάθε φορά, που πατά ο οδηγός το φρένο, χάρη στο υπερσύγχρονο σύστημα ανάκτησης ενέργειας, το οποίο βελτιώνεται συνεχώς. Είναι ενδεικτικό, ότι το υβριδικό Toyota Prius της σημερινής γενιάς είναι 40% αποδοτικότερο από το αντίστοιχο μοντέλο πρώτης γενιάς! Όταν πέφτει η απόδοση της μπαταρίας, λειτουργεί ο ηλεκτροκινητήρας σαν γεννήτρια και φροντίζει να τη φορτίζει, ενώ ένα ειδικό λογισμικό ρυθμίζει συνεχώς την ενεργειακή ροή για ιδανική αξιοποίηση του υβριδικού συστήματος.

Στην πράξη, εμφανίζει ένα υβριδικό μοντέλο περίπου 15% έως 25% χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο αντίστοιχης ισχύος. Το όφελος είναι μεγαλύτερο, όταν κινείται το όχημα σε χαμηλές ταχύτητες και σε αστικό περιβάλλον, όπου τα συχνά φρεναρίσματα φορτίζουν τη μπαταρία, ενώ αντίθετα εκτός πόλης η διαφορά κατανάλωσης γίνεται μικρότερη. Επίσης, ένα υβριδικό μοντέλο μπορεί να επιταχύνει μεταξύ 10% και 20% γρηγορότερα σε σχέση με ένα συμβατικό, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας του διαθέτει υψηλή ροπή από το πρώτο πάτημα του γκαζιού και καλύπτει την αδυναμία του βενζινοκινητήρα (ή ενός κινητήρα πετρελαίου) στις πολύ χαμηλές περιστροφές.

Η υψηλή τεχνολογία έχει βεβαίως και το ανάλογο κόστος, γι αυτό και ένα υβριδικό μοντέλο κοστίζει ακριβότερα από ένα αντίστοιχο βενζίνης ή πετρελαίου. Ιδανική λύση αποτελεί σε αυτές τις περιπτώσεις η μακροχρόνια μίσθωση ενός υβριδικού αυτοκινήτου, καθώς το μηνιαίο μίσθωμα κυμαίνεται σε λογικότατα επίπεδα και συνδυάζεται με ένα χαμηλό κόστος χρήσης. Στην Avis προσφέρουμε το υβριδικό Toyota Yaris Hybrid. Αν συνυπολογίσουμε το μεγάλο όφελος από την οικονομική κατανάλωση του ιαπωνικού αυτοκινήτου, που αρκείται σε 3,3 λίτρα αμόλυβδης ανά 100 χλμ., επιβεβαιώνεται ότι τα υβριδικά μοντέλα απευθύνονται εξίσου στην οικολογική μας συνείδηση και στον ορθολογισμό μας.