Η ηλεκτροκίνηση έχει, όπως κάθε νέα τεχνολογία, φανατικούς φίλους αλλά και αρκετούς που την αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη. Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να κρίνεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι να γνωρίζεις τις πραγματικές του ιδιότητες και προδιαγραφές και να μη βασίζεσαι μόνον σε κλισέ, που είτε είναι λανθασμένα είτε έχουν ξεπεραστεί πλέον χάρη στην εξέλιξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Ας δούμε 10 από τα πιο διαδεδομένα επιχειρήματα κατά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων εξετάζοντας τι ισχύει στην πραγματικότητα.
1. Περιορισμένη αυτονομία
Ένα μέσο ηλεκτρικό supermini νέας γενιάς προσφέρει πλέον πάνω από 300 χιλιόμετρα αυτονομία, ενώ ακόμη και ένα λιλιπούτειο μοντέλο της ίδιας τεχνολογία με αποκλειστικό πεδίο δράσης την πόλη διανεύει εύκολα πάνω από 200 χιλιόμετρα πριν αδειάσει η μπαταρία του. Σύμφωνα ωστόσο με ελληνικές και διεθνείς μελέτες, περίπου το 80% των οδηγών καλύπτει σε καθημερινή βάση λιγότερα από 50 χιλιόμετρα. Άρα, στη δημοφιλέστατη μικρομεσαία κατηγορία απαιτείται φόρτιση του οχήματος κατά μέσο όρο περίπου μία φορά ανά έξι ημέρες ή ανά εβδομάδα, ενώ υπάρχουν βεβαίως και premium ηλεκτρικά μοντέλα με ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία η οποία αγγίζει ή και ξεπερνά τα 500 χλμ. Επί της ουσίας, η εμβέλεια ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου απασχολεί τον κάτοχό του μόνον όταν προγραμματίζει κάποιο μακρινό ταξίδι οπότε χρειάζεται απλά να το σχεδιάσει σωστά υπολογίζοντας το σημείο ή τα σημεία όπου θα κάνει ένα σύντομο διάλειμμα για να κάνει χρήση των γρήγορων ταχυφορτιστών για τη μπαταρία.
2. Ακριβή τιμή αγοράς
Αναμφίβολα, ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει σήμερα ακριβότερα από ένα συμβατικό. Ωστόσο η ψαλίδα έχει μικρύνει σημαντικά μετά την ψήφιση του νέου νόμου για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, χάρη στον οποίο προβλέπονται –μεταξύ άλλων- γενναίες επιδοτήσεις έως 6.500 ευρώ. Eτσι προσφέρονται πλέον ηλεκτρικά μίνι με τιμές εκκίνησης κάτω από τις 20.000 ευρώ και ηλεκτροκίνητα οικογενειακά compact φτηνότερα από τις 30.000 ευρώ. Μάλιστα, η απαλλαγή των ηλεκτροκίνητων μοντέλων από το τέλος ταξινόμησης κάνει αρκετά πολυτελή ηλεκτρικά μοντέλα, όπως π.χ. το ηλεκτρικό Audi e-tron να κοστίζει πλέον στην Ελλάδα φτηνότερα από ένα αντίστοιχων προδιαγραφών συμβατικό Audi Q7 ή Q8.
3. Αργή φόρτιση
Όντως, η φόρτιση της μπαταρίας ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος απαιτεί κάποιες ώρες όταν γίνεται σε απλό οικιακό τριφασικό δίκτυο, ωστόσο το μέσο Ι.Χ. είναι ακινητοποιημένο για περίπου το 90% ενός εικοσιτετράωρου. Αυτό δίνει πολλές ευκαιρίες φόρτισης στο κενό διάστημα είτε π.χ. κατά τη διάρκεια της νύχτας είτε τις ώρες εργασίας, κλπ. Να προσθέσουμε ότι οι ειδικοί ταχυφορτιστές που τοποθετούνται σε διάφορα σημεία των ελληνικών πόλεων και αυτοκινητοδρόμων φορτίζουν έως 80% της μπαταρίας ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος μέσα σε μόλις μισή ώρα, προσφέροντας έτσι αυτονομία της τάξης των 250 χιλιομέτρων και άνω.
4. Αραιό δίκτυο ταχυφορτιστών
Η Ελλάδα ήταν μέχρι πρόσφατα ουραγός στην Ευρώπη όσον αφορά στον αριθμό των δημόσιων φορτιστών ανά 100.000 κατοίκους. Αυτό άρχισε ήδη να αλλάζει και αναμένεται ότι θα έχουμε στο άμεσο διάστημα σημαντική πύκνωση του σχετικού δικτύου χάρη στα κίνητρα που παρέχει ο νέος νόμος. Ακόμη όμως και με τα σημερινά δεδομένα, μπορείς με ένα σωστό σχεδιασμό να ταξιδέψεις οδικά με ένα ηλεκτροκίνητο όχημα από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, στα Ιωάννινα ή στον Πύργο Ηλείας αξιοποιώντας το υπάρχον δίκτυο ταχυφορτιστών.
5. Παίρνουν φωτιά στις συγκρούσεις
Οι προδιαγραφές ασφαλείας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τις περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων και συγκρούσεων είναι υψηλότερες από τις αντίστοιχες των συμβατικών. Επιπρόσθετα, για να λάβουν έγκριση Τύπου στην Ευρώπη πρέπει να περάσουν με επιτυχία αυστηρότατες δοκιμές πρόσκρουσης του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας EuroNCAP και να ελεχθούν και να πιστοποιηθούν όλα τα μέρη τους και ιδιαίτερα οι μπαταρίες τους.
6. Ακριβό κόστος συντήρησης
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ οικονομικότερα και απλούστερα σέρβις σε σχέση με τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας, καθώς οι κινητήρες τους δεν αναπτύσσουν τόσο υψηλές θερμοκρασίες και τριβές, όπως τα μοντέλα συμβατικής τεχνολογίας. Επίσης δεν καταπονούνται τα φρένα τους τόσο πολύ, δεν χρειάζονται αλλαγή λαδιών, κλπ. Για παράδειγμα το ηλεκτροκίνητο Peugeot e-208 έχει με βάση στοιχεία της ελληνικής αντιπροσωπείας ένα κόστος συντήρησης 270 ευρώ ανά διετία, άρα 135 ευρώ ανά έτος, ενώ το ετήσιο κόστος σέρβις για το βενζινοκίνητο μοντέλο ανέρχεται σε 780 ευρώ.
7. Τα ηλεκτρικά οχήματα ρυπαίνουν στην πηγή
Αρκετοί υποστηρίζουν ότι ένα ηλεκτρικό όχημα δεν ρυπαίνει μεν κατά την κίνησή του, αλλά προκαλεί ρύπους κατά την παραγωγή του και τη διαδικασία ανακύκλωσής του, ενώ το ίδιο ισχύει και για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει στις διαδρομές του. Η συγκεκριμένη άποψη έχει καταρριφθεί από πολλές διεθνείς έρευνες, οι οποίες έχουν αποδείξει ότι το ενεργειακό αποτύπωμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για όλον τον κύκλο ζωής τους είναι σαφώς πιο φιλικό προς το περιβάλλον σε σχέση με το αντίστοιχο ενός σύγχρονου μοντέλου συμβατικής τεχνολογίας. Να τονίσουμε, ότι το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα θα μειώνεται συνεχώς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όσο αυξάνεται το ποσοστό της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, οπότε θα εφοδιάζονται με «πράσινο ρεύμα».
8. Διάρκεια ζωής και κόστος μπαταριών
Το κόστος ζωής των μπαταριών μειώνεται συνεχώς και μάλιστα με θεαματικούς ρυθμούς. Εξάλλου οι μπαταρίες των σύγχρονων ηλεκτροκίνητων μοντέλων έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και οι κατασκευαστές προσφέρουν γι αυτές πολυετείς εγγυήσεις. Υπολογίζεται, ότι πιο νωρίς ολοκληρώνεται ο κύκλος ζωής ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος παρά της μπαταρίας του.
9. Βαρετή οδήγηση
Η απουσία ήχου μπορεί να ξεγελά ορισμένους και να θεωρούν βαρετή την οδήγηση ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική, καθώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο επιταχύνει όπως ένα σπορ συμβατικό μοντέλο και ακόμη γρηγορότερα, λειτουργεί απολύτως στρωτά στον δρόμο χάρη στο αυτόματο σαζμάν του που περιλαμβάνεται στάνταρ στον εξοπλισμό του και βέβαια χαλαρώνει τον οδηγό και τους επιβάτες χάρη στην απουσία θορύβων στο εσωτερικό του. Σε όλες τις έρευνες ικανοποίησης μεταξύ κατόχων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σχεδόν όλοι δήλωσαν κατηγορηματικά ότι δεν σκέφτονται πλέον το ενδεχόμενο να επιστρέψουν πάλι σε κάποιο μοντέλο συμβατικής τεχνολογίας.
10. Ακριβό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας
Το ενεργειακό κόστος αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου απέναντι σε ένα συμβατικό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι με βάση τα σημερινά τιμολόγια του ρεύματος, ένα μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει περίπου 2 ευρώ ανά 100 χλμ. ενώ σε ένα συμβατικό κυμαίνεται η αντίστοιχη τιμή μεταξύ 8 και 15 ευρώ για την ίδια απόσταση. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η διαφορά, όσο ανεβαίνουμε κατηγορίες, όπου ακόμη και ένα επιβλητικό ηλεκτροκίνητο SUV απαιτεί λιγότερα από 4 ευρώ ανά 100 χλμ., ενώ μπορούμε να μειώσουμε το κόστος ενέργειας ενός ηλεκτροκίνητου μοντέλου αξιοποιώντας τη χαμηλότερη τιμολόγηση του νυχτερινού ρεύματος.
Εάν τελικά το αυτοκίνητο των ονείρων σας είναι ηλεκτρικό, η Avis σας δίνει τη δυνατότητα να το διαμορφώσετε, εύκολα & γρήγορα στην ειδική πλατφόρμα του myavis.gr. Επισκεφθείτε σήμερα το myavis.gr και ενημερωθείτε για τις καλύτερες προσφορές της αγοράς . Ανακαλύψτε με Avis Leasing τον κόσμο της Ηλεκτροκίνησης και απολαύστε μοναδικά προνόμια!